برش ورق برنج

مرور کلی برش لیزر برنج

برش لیرز را هم در امور پزشکی و هم در صنعت می‌توان استفاده نمود از برش لیزر بر روی اجسام مختلفی استفاده می‌شود. از جمله می‌توان به محصولاتی اشاره کرد که از جنس برنج تولید شده‌اند. با استفاده از برش لیزر می‌توان طرح‌های خاصی را بر روی محصولات برنجی پیاده‌سازی نمود.

برنج ماده‌ای است که نسبت به سایر فلزات منعطف‌تر است و می‌توان تغییرات بیشتری بر روی آن اعمال نمود. به همین جهت بسیاری از لوازم زینتی و تزئینی را با استفاده از این آلیاژ درست می‌کنند. چکش‌خواری و همچنین پایین بودن سختی آن نسبت به سایر فلزات موجب می‌شود تا در صورتی که مایل باشید بر روی ظروف برنجی شما طرح و نقش قرار داده شود می‌توان به وسیله برش برنج این کار را انجام داد.

برنج یکی از مواد اولیه‌ای است که می‌توان از آن برای ساخت ظروف مختلف آشپزخانه، ظروف تزئینی ، فشنگ اسلحه گرم و در کشتی‌سازی استفاده کرد. همان‌طور که گفته شد از برنج در ساخت وسایل تزئینی مانند سینی‌های حکاکی شده، دستبند، گردنبند و انگشتر نیز استفاده می‌شود. برای آنکه وسیله برنجی ساخته شده را طرح و نقش دهند نیاز است تا از برش لیزر برنج استفاده شود و طرح‌های مورد نظر را بر روی آنها پیاده‌سازی کرد.

برش لیزر برنج به وسیله دستگاه برش لیزر اتفاق می‌افتد. این دستگاه با تولید اشعه لیزر و عبور آن از بخش‌های مختلف به صورت نقطه‌ای بر روی برنج موردنظر تابیده می‌شود و باعث حکاکی و یا برش برنج می‌شود. لیزر به کار برده شده با توجه به میزان قطر برنج، قدرت لیزر تابیده شده باعث آب شدن و یا سوختن قسمت مورد نظر بر روی برنج خواهد شد.


مزایای برش لیزر برنج

برش برنج بوسیله لیزر دارای مزایایی می‌باشد که از آن جمله می‌توان به خلاقیت در طراحی، انعطاف‌پذیری و ایجاد طرح‌های پیچیده، دقت بسیار بالا، سرعت بالا، قیمت پایین، دقت یکسان در برش‌های تکراری، بالا بودن کیفیت لبه برش، داشتن کمترین ضایعات و پرتی، عدم ایجاد تغییرات در ساختار فلز، انجام برش به شکل سری، تولید هم‌زمان قطعاتی با ضخامت یکسان بصورت همزمان و حذف چند مرحله‌ای روند تولید قطعات اشاره کرد.
برای آنکه برش برنج مطلوبی داشته باشید بهتر است از روش برش ذوبی به همراه دمیدن گاز پر فشار استفاده نمایید. ابتدا بخش مورد نظر را تا حد نقطه ذوب گرم کرده و سپس با استفاده از فشار گاز (که معمولا هوای عادی است) اقدام به پاک کردن بخش های برش خورده از روی جنس برنجی میکنیم. به این نکته توجه داشته باشید که برای اینکه برش برنج خوبی داشته باشید باید به ضخامت جنس و نرخ برش آن دقت نمایید.

به طور کلی میتوان مزایای برش لیزری برنج را اینگونه نام برد:

برش دقیق و بدون خطا
ایجاد برش‌های ظریف در لبه کار
اقتصادی بودن برش لیزر برنج
برش طرح‌های پیچیده
بالا رفتن کیفیت برش
صرف زمان کم‌تر برای برش تعداد زیادی قطعه تکراری
صرفه‌ جویی در وقت
تولید پلیسه در برش لیزر برنج به حداقل می‌رسد (هر چه پلیسه کم‌تر تولید شود نشان‌دهنده کیفیت بالای کار است)

نکات مهم برش لیزر برنج

زاویه کونیک: به معنای تغییر قطر سوراخ در ضخامت برش است.
تولید پلیسه: قطعا هر چه پلیسه تولید شده بعد از برش کمتر باشد کیفیت نهایی بهتر بوده و نیاز به فرآیند ماشین‌کاری ثانویه کمتر می‌شود.
کرف (Kerf): کرف در واقع کوچک‌ترین شعاع قابل برش را مشخص می‌کند که وابسته به ضخامت ورق می‌باشد و بهتر است در طراحی لحاظ گردد. به عنوان مثال گوشه‌های بسیار تیز باید r ای حداقل معادل با کرف داشته باشد. همچنین حداقل سوراخ‌های قابل ایجاد در ورق‌های فلزی وابسته با ضخامت ورق است. بدیهی است که هر چه کرف دستگاه کمتر باشد قابلیت برش کانتورهای پیچیده‌تر و دنده‌های ریز ضخیم، بیشتر می شود.
سرعت برش: بستگی زیادی به قابلیت‌های دستگاه و توان اشعه لیزر دارد. هرچه توان دستگاه بالاتر باشد امکان بالاتر بردن سرعت برش را فراهم می‌آورد.
صافی سطح: یکی از مهم‌ترین پارامترها در برش صافی سطح و عدم اکسید شدن می‌باشد که با تلفیق تکنولوژی‌های مختلف و تنظیم صحیح و با دقت پارامترهای کنترلی همچون نوع گاز، فشار گاز، سرعت برش و تنظیم توان اشعه لیزر ایجاد می‌شود.


قیمت برش لیزر برنج

از ترکیب مس و روی آلیاژ برنج به‌دست می‌ آید و اصلی‌ترین ماده برای تهیه برنج فلز مس می‌ باشد.

دلیل روشن بودن رنگ برنج درصد آلیاژ به‌ کار رفته در آن است.

آلیاژ برنج دارای مقاومت بسیار بالایی می‌ باشد و به همین منظور در برابر حرارت می‌تواند از خود مقاومت نشان دهد.

برای برش لیزر برنج به ساخت قالب احتیاج نداریم و به‌راحتی می‌توان طرح‌های پیچیده را نیز برش زد.

برای برش لیزر برنج باید به نکاتی که وجود دارد توجه بسیاری کرد تا یک کار بدون ایراد تحویل مشتری داد.

برخی مواقع هستند افرادی که با دادن قیمت پایین قصد جلب مشتری دارند اما کیفیت کار آن‌ها بسیار است که باید به این موارد توجه کرد.

محاسبه قیمت برش لیزر برنج بر حسب موارد مهمی نظیر ضخامت ورق، تعداد قطعات، جنس قطعه، هندسه قطعات و گاز مورداستفاده انجام می‌شود.

با بالا بودن تیراژ قطعات قیمت برش لیزر برنج کاهش میابد و مهم‌ترین عامل دیگر که تاثیر زیادی در قیمت دارد جنس قطعات می‌ باشد.

برای این‌که بتوانید به‌راحتی قیمت برش لیزر برنج را محاسبه کنید می‌توانید از فرمول * قیمت پایه ضرب در ضخامت ورق ضرب در قطعه استفاده کنید .

 

برش لیزر ورق برنج با بهترین دستگاه لیزر

تا پیش از معرفی تکنولوژی لیزر فایبر، برش فلزات زرد تقریبا کاری غیر ممکن به نظر می رسید. اما امروزه با پیشرفت هایی که در زمینه لیزر صورت گرفته است، برش فلزات زرد و براق به سهولت انجام شده و محصولات نهایی نیز کیفیت بی نظیری خواهند داشت. فلزات زرد از قبیل مس، برنز و برنج در صنایع مختلفی از جمله صنایع الکترونیکی یا حتی مد و زیورآلات به کار برده می شوند. به همین جهت استفاده از روش برش مناسب که در کمترین زمان و با دقت بسیار محصولات و قطعات ظریفی را در اختیار ما بگذارد اهمیت فراوان دارد.

برش لیزری فلزات برنج

فلزات زرد یا براق بازتاب دهنده های بسیار خوبی هستند و گاهی نور مادون قرمز را ۹۵% بازتاب می دهند. به همین دلیل است که برش لیزری برنج سخت بوده و بسیاری از مراکز خدمات لیزر از انجام آن خودداری می کنند. اما همان طور که اشاره شد، با پیشرفت هایی که در حوزه لیزر صورت گرفته است برش لیزری صفحات برنج، مس و برنز ضخیم غیر ممکن نمی باشد. قطعات برنج که توسط برش لیزری تولید می شوند نیاز به عملیات پردازش نهایی دارند. زیرا لبه های برش نا صاف و زبر می باشند.
برش لیزری برنج، مس و سایر آلیاژهای مس به علت هدایت گرما و بازتاب نور لیزر و آسیب رسیدن به دستگاه لیزر، با استفاده از دستگاه لیزر CO2 ممکن نمی باشد.

چرا برش لیزری فلزات براق از قبیل برنج و مس دشوار می باشد؟

 فلزات براق مقدار زیادی از پرتوی لیزر را به سوی آینه ها و منبع نور بر می گردانند. این “فلش بک” می تواند موجب آسیب رسیدن به دستگاه لیزر شود. تعمیر و جایگزین کردن قطعات نو دستگاه های لیزر بسیار هزینه بر خواهد بود. در واقع به خاطر وجود آینه ها و عدسی های استفاده شده در دستگاه لیزر، برگشت نور و آسیب رسیدن به دستگاه اجتناب ناپذیر می باشد. برخی برای حل این مشکل از یک لایه مات که نور لیزر را بازتاب نمی کند استفاده می نمایند. اما از آن جا که حالت مذاب این فلزات نیز تا حدی توانایی بازتاب اشعه لیزر را دارند، آسیب رسیدن به دستگاه دور از ذهن نمی باشد.
با وجود پیشرفت های زیادی که در تکنولوژی لیزرهای گازی صورت گرفته است، به عنوان روشی بهینه و مناسب برای برش فلزات براق به حساب نمی آیند. در عوض لیزر فایبر به عنوان راه حل کار بر روی این گونه فلزات شناخته می شود. این تکنولوژی به جای استفاده از آینه و عدسی ها که موقع بازتاب نور آسیب می بینند، از کابل فیبر نوری بهره برده است. این به معنی آسیب نرسیدن به لیزر فایبر در هنگام بازتاب نور می باشد. با این حال، لازم به ذکر است که لیزرهای فایبر فقط روی فلزهای بازتابنده که ضخامتی کمتر از ۵mm دارند، موثر واقع می شوند. سرعت برش برای ضخامت های بالاتر از این مقدار پایین آمده، همچنین کیفیت برش لیزری به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. از آن جا که فلزات بازتابنده در بسیاری از صنایع در سراسر جهان مانند صنایع الکترونیک، خودرو سازی، هوا و فضا و صنایع نیمه هادی استفاده می شوند، انتخاب روش برش مناسب ضروری به نظر می رسد.


ویژگی ها و موارد استفاده فلز برنج

خواص و ویژگی های فلز برنج بستگی زیادی به ترکیبات و میزان عناصر مس و روی موجود در این فلز دارد. به طور کلی، تمام انواع برنج نسبت به سایر فلزات منعطف تر می باشند. این فلز با حفظ استحکام قابلیت تبدیل به اشکال مختلفی را دارد. به همین دلیل است که در صنایع مختلفی از این فلز استفاده می شود. در واقع، قابلیت چکش خواری و سختی کم فلز برنج آن را به گزینه مناسبی برای ساخت لوازم زینتی، قطعات صنعتی و … تبدیل کرده است.
در حالی که، مقادیر متفاوت عنصر روی در فلز برنج موجب پدید آمدن ویژگی های مختلفی در این فلز می شود، قابلیت چکس خواری و هدایت جریان الکتریکی در همگی یکسان می باشد. با توجه به نقطه ذوب پاشیین برنج، این فلز برای قالب گیری و ریخته گری بسیار مناسب می باشد. عنصر مس موجود در فلز برنج، با ایجاد یک لایه اکسید محافظ بر روی سطح فلز، آن را از خوردگی محافظت کرده که ویژگی بسیار ارزشمندی در شرایط مرطوب می باشد.
برنج، هدایتگر خوبی برای جریان الکتریکی و گرما بوده که در عین حال در مقابل سایش و جرقه مقاوم می باشد. مانند فلز مس، خواص ضد باکتریایی برنج موجب شده تا در ابزارآلات و امکانات بهداشتی در حمام، دستشویی و … استفاده شود. همچنین برنج با داشتن خواص صوتی در بسیاری از سازهای موسیقی مورد استفاده قرار می گیرد. از آن جایی که برنج در طیف رنگی گسترده ای از قرمز پر رنگ تا زرد طلایی یافت می شود، هنرمندان و معماران از آن در موارد متنوعی استفاده می کنند.

    مشاوره تلفنی